Thaimat!

Har lagat en del thaimat sen jag kom hem. Spicy tuna sallad, green curry chicken, red curry fish, tom kha shrimps soup och chicken satay. Lagade även indisk mat igårkväll, chicken tikka masala. Allt blev underbart gott!

här kommer mitt recept på chicken satay 4port.



Kycklingmarinad

500 gram
4 tsk
3msk
1 tsk
1 tsk
2 tsk
0,5 tsk
8 st grillspett

wookgrönsaker

1 paprika
1 blomkålshuvud
1 brocollihuvud
2 morötter
ev 1 gul lök

Jordnötssås:
200 g jordnötter
5.5 dl kycklingbuljong
2.5 msk färskriven ingefära
1/2 röd/gul lök
1 stor klyfta vitlök
1 burk kokosmjölk
1/2st chilifrukt
1 msk chiliflingor
1 bunt färsk koriander / 1msk malen.
salt

1. strimla kycklingen och hacka grönsakerna i ganska stora bitar. Blanda ihop marinaden och lägg ner kycklingen i marinaden. Låt stå kallt i kylen en timma om tiden finns.

2. trä på kycklingen och grönsakerna på spetten och grilla ca 2-3 min på varje sida. Alt. Stek kycklingen i stekpanna med wookgrönsakerna.

3. Jordnötssås: Rosta jordnötterna i torr panna. Tillsätt alla ingredienser utom kokosmjölk och koriander och låt koka.

4. Tillsätt kokosmjölk efter cirka tio minuter. Mixa såsen, häll tillbaka i kastrullen och koka ner till lagom konsistens. Smaka av med salt och strimla ner koriandern.


Skrev på ett ungefär hur mycket av allt, men jag använder aldrig mått när jag lagar. Så ni får prova er fram, good luck! =)


Kommentarer
Postat av: Mamma

Du får 10p av 10, så gott!!! Det får du göra många gånger, kram :)

2012-03-25 @ 18:58:12
Postat av: ivan

look delicious! both of them

2012-04-11 @ 18:19:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0