Focaccia med tomat och fetaost



50g jäst
5dl vatten  värm till 37grader
1½tsk smör
250g Arla kesella lätt  ( jag tog keso istället som jag mixade )
5dl durumvete    (  går bra med nån dl grahamsmjöl resten vanligt )
8-9dl vetemjöl
150g soltortkade tomater på burk
300g fetaost
grovhackad färsk rosmarin ( jag tog basilika istället )
flingsalt

ugn 250grader... rör ut jästen i vattnet i en bunke. Tillsätt salt, smör, kesella, durumvete och vetemjöl. Arbeta degen tills den känns smidig, den ska vara ganska lös ( ca 10 min )   Låt jäsa i 30 min
skär tomat och feta i bitar. Tryck ut degen med mjölad hand i en väl smord långpanna. Pensla degen med oljan från tomaterna. Strö över tomat, ost, rosmarin och salt. Tryck ner ordentligt i degen så de inte sticker upp så mycket( då blir de brända )  låt degenjäsa i 15 min.
Grädda i mitten av ugnen i ca 25 min. Låt brödet svalna på galler. Skär i fyrkanter och servera nygräddat!

 tips: frys in i stora bitar och lägg i ungen när ni ska äta och skär sedan i fyrkanter

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0